Lang geleden tot nu...

21 januari 2017 - Wollongong, Australië

Hoi allemaal,

Het is weer even heel lang geleden dat ik hier iets van me heb laten horen... Er is genoeg gebeurd sinds de vorige keer. Alweer bezoek gehad en het is nu echt zomer...

Vorige keer dat ik schreef was het nog november, voor alle feestdagen en de hitte hier echt begon. Op stage ging alles verder zoals ervoor, met het goede nieuws dat de ethiek commissie alles heeft goed gekeurd, wat betekent dat we zeer binnenkort toch echt gaan beginnen met onze studie!! Erg spannend, vooral omdat het allemaal heel nieuw is. Gelukkig krijg ik goede begeleiding en kon ik in december bij een ander onderzoek meekijken, en zal ik komende weken nog meer getraind worden. Tijdens het experiment moeten er namelijk elektroden op het hoofd van de deelnemers geplakt worden, wat best ingewikkeld kan zijn. Ik heb wel zin in eindelijk beginnen, nog maar een paar laatste kleine dingen en dan zal het zover zijn: dan ben ik een 'echte' slaaponderzoeker!!!

Ook heb ik naast stage natuurlijk de omgeving verder verkend. Om dat beter te kunnen doen ben ik bij een wandelclub gegaan. Deze groep mensen gaan samen bush walken en weten goed de weg, erg handig, kan ik niet meer verdwalen! Ik ben nu op twee wandelingen geweest, erg mooi! En veel aardige mensen ontmoet;) Ze zijn wel ietsie ouder dan ik (gemiddeld 50-70 jaar) maar de meeste lopen mij er toch wel uit en ze weten veel van de omgeving.

Naast de omgeving alleen verkennen, heb ik 3.5 weken ook bezoek gehad! Pim en zijn moeder Hannie waren hier op vakantie! De eerste week moest ik naar stage, dus hebben Hannie en Pim, vergezeld door de Hollandse regen die ze mee hadden genomen, de omgeving zelf verkend. In het weekend ging Hannie op bezoek bij goede vrienden in Perth, en hebben Pim en ik voor het eerst in de zee gezwommen! Geen haai tegengekomen, vooral veel hele gave golven!

Op de zondag hebben een roadtrip gemaakt naar de Blue Mountains, een gebergte vlakbij Sydney. We hadden niet echt bedacht wat we gingen doen van te voren, maar dat maakte niet echt uit bleek achteraf, aardige mensen bij de Tourist info hielpen ons goed verder. Eerst zijn we naar watervallen geweest, en kwamen erachter dat 'Some steps' betekent veel trappen en als dat er niet staat; nog meer trappen! Bovenop de waterval gestaan en van het uitzicht genoten, was erg mooi! Daarna zijn we naar hét toeristische ding geweest:The Three Sisters. Dat zijn drie rotspunten bij een heel mooi uitzicht om het kort samen te vatten. Nog meer trappen, dus The Giant Staircase hebben we maar overgeslagen, poe, daar zeggen ze zelfs dat het veel trappen zijn, dus daar trapten (haha) we helemaal niet in!

Na weer een paar dagen kwam Hannie terug en kon ons grote avontuur beginnen: Vakantie Roadtrip!!! Zoals jullie misschien weten, zijn we via Canberra naar Melbourne gereden en vanaf daar via de kust terug. Veel verhalen die ik hier lang niet allemaal kwijt kan;)

Goed, eerst naar Canberra, erg spannend, want het begin! Tijdens de eerste rit een traditie ontstaan, een kopje Cappuccino! Erg lekker na een tijdje rijden of gewoon uberhaupt! In Australië hebben alle wegrestaurants toch wel een superfancy koffie apparaat met versgemalen koffie, dus erg leuk en lekker! In Canberra hebben we het parlement gezien en de binnenstad, daar ben je snel mee klaar. Ow, de kerstmarkt is niet de moeite waard, behalve als je van auto met ledlampjes houdt, want dat was het ongeveer. De volgende dag verder, naar een nieuwe plaats die niet genoemd zal worden, want dat was niets!

Daarna Melbourne! Super airbnb, waar we een aantal dagen zijn geweest en Kerst hebben gevierd:) Een echt Ozzy Chrissie want meer dan 30 graden en een echt Christmas ham maakte het compleet! Verder hebben we natuurlijk de stad verkend en hebben we de dierentuin bezocht! Super leuk natuurlijk, met veel actieve dieren want het koelde een beetje af:) Ook hebben daar een wilde Kookaburra met frietjes en een wilde possum gezien, erg grappig! Helaas gingen we verder, wat niet heel erg was, maar Melbourne was echt heel leuk.

Bij het volgende huisje zaten we bij een kunstenaar met een groot stuk land en heel veel kippen! Nadat we daar waren zijn we naar een eiland gegaan, omdat daar koala's zouden zitten. Dus op naar de veerpont en zoeken die koala's! En we hebben ze gezien: 21! en ook nog een baby!:) echt super! en niet eens heel toeristisch!

De dag erna naar een bnb in the middle of nergens, maar uiteindelijk gevonden, zaten we in heel groot huis op de benedenverdieping. En toen daar 'in de buurt' heerlijk in de zee gezwommen:) Waar we in de buurt heel veel kangoeroes hebben gezien, gewoon bij mensen in de tuin en op de golfbaan:)

Oud en Nieuw is ook gevierd natuurlijk, niet in Sydney, maar Moss Vale! Ja, dat zegt je natuurlijk niets, dat kan wel kloppen, want heel veel was er niet. Maar wel onze slaapplek voor de nacht, op een caravanpark in een stacaravan. Gelukkig met airco! want het was weer lekker warm. We dachten het vuurwerk wel op de tv te kunnen kijken, was ook goed mogelijk, maar wel bijna een vergrootglas nodig.. :P In onze Serre het nieuwe jaar gevierd met Nieuw-Zeelandse bubbelwijn, want ja, zijn toch in Australië. En de volgende dag met een tussenstop bij watervallen! weer terug naar de Gong....

...Maar de vakantie was nog niet voorbij, want ik had nog een vrije dag op maandag! Dus zijn we nu met zn 3en naar de Blue Mountains gegaan! Erg mooi weer en mooie uitzichten!

Op donderdag was het feest echt voorbij, Hannie en Pim moesten weer terug... Voor mij daarna weer wennen aan de tijd weer met mezelf door te brengen, ook aangezien mn ene huisgenoot nog in Maleisië zat en de ander opeens was verhuisd. Maar dat betekent niet dat ik niets meer doe! Heb de afgelopen weekenden besteed aan het verkennen van Sydney! Veel rondgelopen en gezien van de stad, natuurlijk alle toeristische hoogtepunten, met mooi weer!

Voor de rest wil ik toevoegen: Het is hier 40 graden warmer dan bij jullie op sommige dagen, en dan smelt ik waar jullie bevriezen, heel erg raar!

Always Remember: A Microsleep Can Kill In Seconds!

Cheers,

Marijke

1. Tonny Noel:
    22 januari 2017
    Hartelijk dank voor je lange verslag. Nu wij met een nachttemperatuur zitten van - 6 zit jij in de zomerhitte. Er werd hier geschaatst op de slootjes.
    Je hebt heel wat meegemaakt. Mooie rondreis gemaakt met Pim en zijn moeder. Veel natuurschoon. Kennis gemaakt met een wandelgroep waar je weer mensen door leert kennen. Je kunt verder met het slaaponderzoek en dat is ook een goed bericht. Geniet van je tijd daar. Lieve groeten van Tonny